gumi karbantartas
Műhely

Motor karbantartás: Megfelelőek az abroncsaid?

Fontos tudnivalók a gumikról, mielőtt újra motorra ülnél!
Faster2
EuroMotor

Szöveg: Varga Róbert (RSVRocky) Képek: RSVRocky

A motorok gumiabroncsai érdemlik talán a legnagyobb figyelmet, mégis sokan hajlamosak félvállról venni őket. Indulás előtt ugye mindig ellenőrzöd van-e üzemanyagod a tartályban, de ugyanígy teszel a guminyomással is? Az abroncsok biztosítják az összeköttetést motorod és az aszfalt között, így nagy szerepük van abban, hogy ne ess el! Persze a legtapadósabb gumival is lehet zakózni, de hidd el, egy jól megválasztott és karbantartott gumi szetten nagyobb élmény és biztonságosabb lesz a motorozás!

Mindig ellenőrizd a guminyomást!
Motortípustól függően változik az első és a hátsó abroncsok ajánlott guminyomása, ezért nem írnék pontos értékeket. Nézd át motorod kézikönyvét, de lehet találsz feltüntetett értékeket a motorodra ragasztva is (pl. hátsó villa). A guminyomást érdemes minden út előtt ellenőrizni, de ha erre nincs időd, legalább nyomkodd meg hüvelykujjal jó erősen mindkét abroncs futófelületét – pontos adatot így nem kapsz, de legalább észrevennéd, ha a levegő kiszökött volna belőlük.

Egyes motorokon feltüntetik az ajánlott guminyomásokat, ami változik, ha utast is viszel. A pályaorientáltabb motorokon az is előfordulhat, hogy kétféle gumiméretet is javasolnak, mivel a magasabb profil jobb érzést ad a versenypályán.

Nem motorozol bakelitokon?
Az új gumik néhány év után elvesztik speciális összetevőik hatását, és hirtelen elkezdenek keményedni. A jó tárolás ezen sokat segít, de a folyamat csak lassítható és visszafordíthatatlan. Ha használtan vennél abroncsot, vagy nem tudod milyen idősek a sajátjaid, rögtön ellenőrizd őket! A gumi oldalfalán minden gyártó feltünteti a gyártási időt, keress négy számjegyet függetlenül a többi kiírástól. Az első két számjegy jelenti a gyártás hetét, a második kettő a gyártási évet. Persze nem mondjuk, hogy csak vadonatúj gumit szereltess fel, de pl. egy sportmotorra 2-3 éves guminál régebbit nem érdemes feltenned. Ha pedig jelenlegi abroncsaid idősebbek 5 évnél, azt mondom érdemes lecserélned, biztosan észre fogod venni a különbséget!

A gumi láthatóan elkeményedett, sőt a gyártási év is 2007, így csereérett.


A megfelelő abroncstípust használod?
Vegyél vágott szlikket, tapad mint az állat! Tapad persze, de nem biztos, hogy neked is erre van szükséged! Nem muszáj 2-3000 kilométerenként hátsó gumit cserélned még egy sportmotoron sem. Egy SuperBike-on is használhatsz túrásabb abroncsokat, ha biztosan elkerülöd a versenypályát, és tisztában vagy a gumik képességeivel is. A slick gumik másik hátulütője pedig, hogy utcán nem tudod őket mindig az üzemi hő tartományban tartani, így ha kihűlnek hirtelen elszállhat a tapadás. Ez veszélyes lehet, így nem is ajánljuk, jobban jársz egy utcai sportgumival. A piacon több neves gumigyártó rengeteg kiváló abroncstípusa közül válogathatsz, az internet pedig tele van erről szóló információkkal és fórumokkal. Mindenképp böngéssz kicsit, mielőtt megrendelnéd az új gumikat, és így valószínűleg nem nyúlsz mellé. Nézz körül webshopunkban! A felrakáskor ellenőrizd az abroncs forgási irányát!

Még egy viszonylag túrásabb gumi is jól mutathat egy sportmotoron, sőt az utcai motorozás gazdaságosabb, mégis élvezetes maradhat.

Ellenőrizd az abroncs méreteit!
A széles hátsó gumi jól mutat a motoron, de ez mit sem ér, ha kanyarodni nem tudsz vele! A motorod adottságait utcán csak a hozzá való abronccsal fogod tudni kiaknázni. Az abroncs oldalfalán megtalálod a méreteket: gumi szélessége/profil magassága /R vagy ZR/ kerék átmérője. Mindhárom értéket be kell tartanod!

Télen is vess egy pillantást az abroncsokra!
Kiváló érzés, amikor tavasszal újra motorra ülhetsz, még jobb, ha vadonatúj abroncsokon teheted meg ezt! Ha a gumik már idősebbek és kopottabbak, érdemes a szezon előtt cserélned őket. Ha nem így teszel, érdemes óvnod a gumid szerkezetét. Télen általában néhány hónapig egy helyben áll a motor, ekkor a guminak végig ugyanaz a pontja terhelődik. A megoldás az emelőkön való tárolás, vagy ha ez nem megoldható, pár hetente tologasd kicsit a motort, hogy a terhelés a gumi másik pontjára kerüljön vissza.

Ha teheted, tárold télen emelőkön a vasat. Persze fontosabb, hogy tető és ponyva alatt legyen!

Ami elkopott, annak annyi!

Ha a futófelület közepén eltűnik a minta, akkor vége a dalnak. Nem érdemes addig használnod, amíg látható lesz a vászon, vagy belevágatni plusz mélyedéseket. Nem csak a rendőrök, de a saját biztonságod és motorozási élményed érdekében is mellőzd az efféle gondolatokat, és rendelj új abroncsokat! Tudjuk, nem olcsó egy új szett gumi, de számold ki a lehetséges károkat, ha emiatt esel . . .

Az első abroncs a hátsóval ellentétben nem középen kezd el kopni. Ha menet közben felállsz, és meg tudod nézni az első gumit forgás közben, láthatod meg-e van még az eredeti íve/formája.

Ha hasonló információkat szeretnél a láncod karbantartásáról, itt megtalálod!
Átfogó tesztet a legújabb sportgumikról pedig itt!

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás