Tesztek

Rossi nyolcadszor is a világ tetején

A motorozás doktora elmeséli, hogy éli meg, hogy megint maga mögé utasította a világot.
EuroMotor
Faster2
Szöveg: Molnár Dénes (DennyM) – denes@tesztmotor.hu

Ahhoz, hogy a japán versenyhétvégén nyolcadszor is megkoronázhassák Valentino Rossit, elég lett volna a dobogó harmadik fokára felmásznia. Ehhez képest a 29 éves “rájder” megnyerte a futamot, megint mindenkit megvert. Valentino Rossi így a második olyan versenyző a motorsport történetében, aki több év sikertelenség után újra felállt és újra világbajnok tudott lenni, amire láthatóan igen büszke. Kétségtelen, ő a maga területén zseni és amíg motorozik, az ellenfelek nem azt fogják kérdezini “hogyan lehetnének gyorsabbak a mezőnynél”, hanem “hogyan verhetnék meg Rossit”.

“Ez egy nagyon nagy győzelem és hatalmas eredmény a csapatnak,” – mondta mosolyogva a Doktor Motegiben. “Megint 100%-on húztam a gázt, akár csak az egész szezon alatt, hisz Pedrosa és Stoner veszett gyorsak voltak. Jó kis csata volt és épp ezért igen jól éreztem magam, és szerintem a szurkolóknak is tetszett a verseny. Fantasztikus érzés győzelemmel megnyerni egy világbajnokságot, akár csak 2001-ben és 2004-ben.”


Jellemző kép Losailban: Rossi mögött Pedrosa, Lorenzo és Stoner is.

2001-től 2005-ig Rossi mindent vitt, de 2006-ban a sorozat megtört. Baleset, motor probléma és balszerencse egyaránt sújtotta az olaszt. Az elsőnek járó ünneplés abban az évben Haydennek járt. A Kentucky kölyök a Hondával épp hogy csak bezsebelte a bajnoki címet, nem úgy mint 2007-ben egy fiatal ausztrál fiú. Rossinak és a Yamahának az új 800 köbcentis kategóriában sem jött ki túl jól a lépés és a Stoner-Ducati páros gyakorlatilag elpusztította a mezőnyt, Haydenestül, Doktorostul. Vale csak harmadik lett az összesítésben. Rossi elégedetlen volt magával és a motorjával, ezért a következő szezonra számos változtatás kért a Yamahától, beleértve egy-két mérnököt is, valamint Michelin-ről Bridgestone-ra váltott.

“Hogy Bridgestone-ra váltottunk, ami Jeremy (Burgess), a csapat, az egész Yamaha és persze az én egyöntetű döntésünk volt, amit nagyon fontosnak tartok, mint változtatás, mert az első 800ccm-es évben az M1 nem bizonyult túl versenyképesnek. Sokat beszélgettünk erről a tavalyi szezon alatt. Emlékszem egy találkozóra Valenciában, amikor Furusawa (a Yamaha technikai igazgatója) és én -a törött kezemmel- beszélgettünk a következő 2008-as évről. Onnantól kezdve már csak azon dolgoztunk, hogy idénre minden rendbe jöjjön. Fontos, hogy megtaláltuk a megfelelő embereket a megfelelő posztokra és ebben az évben már tényleg minden klappolt. Lépésről-lépésre, de minden.”


Az idei év egyik főszereplője a gumi.

2008-ban Kínában a negyedik versenyen jött az első hely. Aztán -ha lúd legyen kövér- rögtön követte még kettő, de nem sokkal utána Stonernek is sikerült egy mester hármas. Vale aggódott kicsit, hogy a Ducati és Stoner újra így egymásra talált, de mi már tudjuk: a Yamahát és Rossit sokkal jobban egymásnak teremtette a magasságos. Stoner hármasa után Rossi zsinórban öt versenyt nyert -utolsóként Motegiben-, így az idei 8. első helyével megnyerte az egész bajnokságot is. A 70. nagydíj győzelme volt ez a király kategóriában, összesítve pedig a 96.

 
Valentino Rossi számokban
 

Rossi, a 2008-as japán nagydíjon szerezte meg 8. világbajnoki címét a MotoGP-ben. Így Phil Readdel holt versenyben még mindig csak 4. helyen áll az örökranglistán, hiszen Carlos Ubbiali (9), Mike Hailwood (9), Angel Nieto (13) és Giacomo Agostini (15) is többször volt bajnok. Rossit ismerve 16-ig nem áll meg, nehezen viselné, ha ezen a listán nem ő lenne legfelül.

 

Rossi zsinórban öt vb címet tudott szerezni (2001-05), így Mick Doohannel (1994-98) a második Agostini mögött, aki ugyanezt 7-szer tudta véghez vinni (1966-72).

 

A Doktor az első és utolsó olyan ember, aki a királykategória összes fajta motorjával versenyzett: 500-as 2T-4henger, 990-es 4T-5henger, 990-es 4T-4henger és most a 800-as 4T-4henger. Ezen kívűl szintén az első és utolsó aki 125-ben, 250-ben, 500-ban és a MotoGP-ben is versenyzett.

 

11 évvel ezelőtt, 1997-ben szerezte meg első világbajnoki címét a 125-ösök között, amivel Nieto után a második olyan pilóta, akinek ilyen hosszú időszak telt el az első és utolsó bajnoki címe között.

 

70 győzelmével Rossi a legeredményesebb versenyző a királykategória történetében, eddig ezt a címet Giacomo Agostini birtokolta 68 sikerrel. 112 dobogós helyezésével szintén abszolút első, viszont az összes kategóriát figyelembe véve 96 győzelmével elmarad Agostini 122 első helye mögött.

 

Rossi 38 győzelmet aratott a Yamahával, ennyit még semelyik más csapat színeiben nem tudott elérni. A világbajnok egyben a japán gyár legsikeresebb versenyzője, aki 13-al több győzelmet szerzett, mint ‘király’ Kenny Roberts.

 

148 dobogós helyezésével második Agostini 159 érme mögött. Angel Nieto a harmadik 139-cel.

 

51 Pole pozíciójával a harmadik Max Biaggi (56) és Mick Doohan (58) mögött.

 

Ha a következő három futamon is pontot szerez, akkor 2008-ban ő lesz az egyedüli, aki mindegyik versenyen ezt meg tudta tenni.

 

Rossi egyedülálló módon 2001 és 2008 között mind a hétszer nyerte az olasz mugelloi versenyt.

“Úgy érzem nagyon sok jó döntést hoztunk az idei szezon előtt és versenyképesek is voltunk az első versenytől fogva. Igaz, a szezon első versenyén Qatarban ötödikek lettünk, de tudtam, hogy van potenciálunk. Nem keseredtünk el, mert tudtuk, hogy ha megoldunk pár apró problémát, nyerhetünk.
Az év elején, amikor a Bridgestone nem volt túl erős, volt néhány fontos helyezésünk: Jerez, Portugal és mások. Abban az időszakban nagy előnyre tettünk szert Stonerrel szemben. Viszont Barcelona után Casey úgy kezdett motorozni mint maga az ördög és három versenyen át verhetetlen volt. Aztán jött Laguna Seca, ami a szezon fordulópontja volt számunkra. Az amerikai nagydíj igazi küzdelem volt és azóta mi szárnyalunk.”


Rossi örül,örül és örül.

A japán verseny után azt mondta, hogy talán ez volt a legfontosabb bajnoki címe és hogy ezért kellett a legkeményebben dolgoznia.

“Talán mondhatom, hogy ez az idei bajnoki cím többet ér, mint 2004-ben az első címem a Yamahával. 2004-ben ugyanis zsinórban három vb-címmel érkeztem, bár a változás nagyon nagy volt és senki sem várta volna, hogy újra nyerek. De ez az év szintén nagyszerű, mert a két éves trónfosztásom után egyáltalán nem úgy indultam, mint a legnagyobb favorit. Ennek az idei sikernek az íze teljesen más.
2006-ban vesztettem, mert balszerencsés voltam és a motorral sem volt minden rendben. Ettől függetlenül ugyanúgy én nyertem a legtöbb versenyt és általában én voltam a leggyorsabb is. 2007-ben viszont Stoner sokkal gyorsabb volt nálunk és a végére szép kis hátrányt szedtünk össze. Az idei világbajnokság megnyerése nagyon nehéz volt, de nagyon-nagyon fontos is.”


Rossitól igen csak nem áll messze a hülyeség. De jól áll neki…

Amikor azt kérdezték tőle, hogy mennyit tanult abból, hogy az igen sikeres korszaka után 2006-ban elvesztette a koronát:

Úgy érzem felnőttem az elmúlt két évben, mivel 2005 végén, egy nagy karrier közepén mindent megnyertem, amit csak lehetett,” – mondta. “125, 250, majd egymás után öt MotoGP vb-cím két különböző motorral, legyőzhetetlennek éreztem magam. Aztán jött 2006 és az első problémák után elkövettük az első hibákat is, amikor azt hittük van időnk javítani. Nem volt. Ráadásul megsérültem, bal szerencsém is volt és el is úszott minden. A 2007-es évben szintén nem jöttek össze a dolgok. Abból a szempontból fontos volt ez a két év, hogy megtanultam veszteni. Sokkal erősebben tértem vissza, a koncentrációm és a nyerni akarásom sokkal erősebb volt, mint bármikor azelőtt.”


A nagy versenyzőkkel is megeseik, hogy menetközben kiesik a kontaklencséjük.

Melyik volt a legszebb év?

“2000-ben a királykategóriában való debütálásomkor nyerni tudtam, de alá becsültem magam!” – mondta mosolyogva a Doktor. “2001-ben volt az utolsó esélyem 500-as kategóriát nyerni, szóval a legjobbat adtam és megcsináltam. 2001 a Biaggival való csaták éve volt, 2002 volt az év, amikor mindenki azt mondta, a motorom miatt nyertem, aztán a 2003-as év Gibernau-é volt, végig nagyon kemény év volt. Fantasztikus évek voltak, de a Yamahás korszakom más. Sokkal jobban élvezem.
2003-ban kezdtem a Yamahán gondolkodni. Természetesen tartottam az új kihívásoktól, nehéz döntés előtt álltam. Amikor teszteltem az új motort és az új gumikat, felismertem, hogy nyerhetek. 2004-ben persze megint teszteltem a gépet és felismertem, hogy baromi sokat kell még dolgoznunk. Őszintén szólva, a 2004-es welkomi győzelmem volt a karrierem legerősebb jó érzése, nagyobb mint az idei laguna secai. A 2005-ös M1 kegyetlen gyors volt és az, illetve az idei 2008-as a legjobb Yamaha, amit valaha építettek.
Szerintem Stoner jövőre sokkal erősebben tér vissza, talán ő a valaha volt legkeményebb ellenfelem, beleértve Gibernaut és mindenki mást. Az előző évben sajnáltam, hogy ennyi sikeres év után jónéhány ember leírt és Casey-t tartották az új Valentino-nak. Ahogy mondtam, amíg motorozok, egyedül a győzelem lebeg a szemem előtt. Szeretem ezt az életet és próbálom a legjobbat adni.”


Néha érdekes íven motoroznak a nagyok.

Arról, hogy Rossi további két szezonra aláírt a Yamahánál.

“Nagyon elégedett vagyok a Yamahával és ez az, amiért még két évre aláírtam,’ – mondta a 46-os. “Volt néhány jó ajánlatom másoktól is, de én már egyszer váltottam motort és minden jól alakult, nincs okom újra váltani. Nem vagyok már 20 éves és szükségem van a jó légkörre a csapatomban, hogy koncentrálhassak a munkámra és jól érezzem magam, és ez a Yamahánál maximálisan így van. A csapatunk légköre, a japánoktól egészen a szerelőinkig, fantasztikus és ez késztet engem legjobban a maradásra.”

Rossi hiszi, hogy most jobb formában van, mint bármikor a karrierje során, de 2009-re sokkal keményebb harcot vár az első helyért.

“Szerintem a 2009-es szezon még nehezebb lesz az ideinél,”

– mondta.

“Most újra én vagyok a világbajnok és megmutattam, hogy még mindig nagyon gyors vagyok. Eltekintve az asseni hibámról, úgy érzem a legjobb formám hoztam idén, de a következő idény más tészta lesz. A végső kimenetel attól függ majd, hogy Stoner, Pedrosa és Lorenzo milyen formában lesz, de akár a többiek is beleszólhatnak, mert nagyon gyors srácok vannak a bajnokságban. Szerintem nagyon jó kis bajnokságnak nézünk elébe és nagyon várom már, de egyelőre be akarom fejezni az évet és meg akarom nyerni az utolsó három futamot is!”


A csalóka kép ellenére, Rossi előre néz.

És mi a terv a távoli jövőre nézve?

“Ahogy mondtam, sok erős versenyző van és lesz is, de remélem senki sem fog úgy nyerni, mint Valentino Rossi! Talán az öcsém, Luca lesz csak olyan jó mint én.. Mielőtt kiszállok, talán még megvárom, hogy MotoGP versenyző legyen, aztán az első évben legyőzöm majd és abba hagyom a versenyzést.”


Vale a nevemben is megköszöni nektek, hogy elolvastátok a róla szóló cikket.

Rossi órája nyolcat mutat. Szerintem délután 4-ig meg sem áll.
Valentino Rossi pályafutása a MotoGP-ben

Év Osztály Motor Futam Győze-lem Dobo-gó Pole Pont Hely.
1996 125cc Aprilia RS125 15 1 2 1 111 9
1997 125cc Aprilia RS125 15 11 13 4 321 1
1998 250cc Aprilia RS250 14 5 9 0 201 2
1999 250cc Aprilia RS250 16 9 12 5 309 1
2000 500cc Honda NSR500 16 2 10 0 209 2
2001 500cc Honda NSR500 16 11 13 4 325 1
2002 MotoGP Honda RC211V 16 11 15 7 355 1
2003 MotoGP Honda RC211V 16 9 16 9 357 1
2004 MotoGP Yamaha YZR-M1 16 9 11 5 304 1
2005 MotoGP Yamaha YZR-M1 17 11 16 5 367 1
2006 MotoGP Yamaha YZR-M1 17 5 10 5 247 2
2007 MotoGP Yamaha YZR-M1 18 4 8 4 241 3
2008 MotoGP Yamaha YZR-M1 15 8 13 2 312 1
Össz.:     207 96 148 51 3659  

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás